Tähän on pakko kertoa eräs tilanne myymälässä joka hiljattain ilmestyi meidän lähelle. Menin käymään sielä katsoakseni valikoimaa. Myymälä oli oikein siisti ja valikoima kattava, pohdinkin siinä että tännehän voisi tulla shoppaamaan koirille. Huomasin ilokseni että kaupassa oli samaa Royal Canin ruokaa myynnissä mitä meidän koirat syö. Myyjän kanssa siinä jutustelin ja mainitsin tilaan tuota ruokaa aina muutaman säkin kerrallaan Zooplussasta mutta hyvä tietää että sitä saa näinkin läheltä jos pääsee loppumaan. Tästähän myymälän pitäjä ei sitten tykännyt yhtään... Sain melkoisen ryöpyn niskaani siitä kuinka minun kaltaisten ihmisten takia suomalaisilla pienyrittäjillä menee huonosti koska emme osta Suomesta lemmikkieläintarvikkeita vaan tilaamme saksalaiselta Zooplussalta jotka voi myydä halvalla siksi koska arvonlisävero on sielä pienempi. Koitin siinä sitten keskusteluun tuoda oman puoleni asiassa ja kerroin että minulla on viisi koiraa - ja syy tilata Zooplussasta on helppous, hyvä palvelu ja hinta. Tilaaminen on helppoa sekä kotiinkuljetus on ihan mahtava juttu. Tilaan yleensä tuplapakkauksen 15 kg säkkejä sekä yhden pienen säkin Miiolle vanhusruokaa. Painavat yhteensä siis reippaasti päälle 30 kg joten vallan mukavaa kun ne rapulle tuodaan eikä tarvitse raahata kaupasta autoon itse. Lisäksi - säästö on iso. Teen tuon tilauksen Zooplussaan noin 10 kertaa vuodessa, yhden tilauksen hinnaksi tulee heidän säästöohjelman kanssa 89 euroa, eli vuodessa 890 euroa. Jos ostaisin samat ruuat Suomesta lemmikkieläinkaupasta, yhden erän hinta olisi 149 euroa eli vuodessa 1490 euroa. Zooplus säästää siis minulle 580 euroa vuodessa. Tämä ei kuitenkaan loppunut tähän.... Myyjä alkoi sitten kyselemään että mitä koiria minulla on kun niitä viisi on. En ehtinyt sanoa kuin että "kolme koirista on adoptoitu Espanjasta" kun sain päälleni perusryöpytyksen rescuerasismia. En vaivautunut enää keskustelemaan enemmän enkä edes yrittänyt oikoa näitä vääriä käsityksiä rescuekoiriin liittyen. Ajattelin vain mielessäni että ei ehkä oikea tapa, jos kerran pienyrittäjällä huonosti menee, ensin haukkua asiakkaan ostokäyttäytymistä lyttyyn ja sen jälkeen asiakkaan koiria. Ehkä olisi kuitenkin kannattanut miettiä kuinka pienyrittäjä voisi tarjota jotain lisäarvoa minulle mitä en nettikaupasta saa sekä muistaa että myös rescuekoirat syövät ja kuluttavat vaikka kauppias olisi niistä mitä mieltä. Voihan se olla että olisinkin osoittain alkanut tuolta ruokaa ja tarvikkeita hakemaan nyt en ikinä en tuohon kauppaan aijo euroakaan kuluttaa. Onneksi lemmikkieläinbisnes kukoistaa ja vaihtoehtoja on, huonoa palvelua ei ole pakko sietää, kelpaa ne meidän rahat ja asiakkuus muuallekkin.
Johdannosta tuli nyt pitkä :). Mutta asiaan. Tuosta varmasti selviää että kuivaruuat sekä jotain tarvikkeita Zooplussasta tilaan. Muissa hankinnoissa sitten koitankin tukea suomalaista pienyrittäjyyttä parhaani mukaan. Meidän koirat syövät sekaisin kuiva- ja raakaruokaa. Raakaruoka merkeistä oma lemppari on Mush. Niitä saakin mukavasti Koivukylän Faunatar-myymälästä jossa on hyvä valikoima kaikkea mahdollista, sieltä ostan myös pojan leopardigekolle matoja. Ystävällinen palvelu myös sekä sijainti, helppo siinä Sittarissa ruokakaupassa käydessä käväistä siinäkin. Herkkuja koirille sieltä tulee myös hankittua sekä muuta pikkusälää.
Kanashopista koirille hankitut pannat |
Artun lämpöpaita / Kepeä Taival |
Happy and Natural Dogs ja kouluttaja Pauliina Laurila ovat ykkösvaihtoehto jos tarvitsee apua koiran käyttäytymiseen tai koulutukseen liittyen. Pauliinalla on erinomainen kokemus myös rescuekoirien kanssa työskentelystä sekä tuntemus niistä. Pauliinan tapa toimia koirien kanssa perustuu stressittömään ja koirien luonnollisen käyttäytymisen kanssa toimimiseen positiivisin metodein. Ei siis alistamiseen, pelotteluun ym jota valitettavan monet harjoittavat.
Ihan mielellään tosiaan aina kuuntelee muiden koiraihmisten hyväksi havaittuja tuotevinkkejä ja koirapalveluita. Vinkatkaa toki!
Pakko kommentoida tuohon myyjän käytökseen liittyen, että en minäkään enää olisi sellaiseen kauppaan jalallani astuisi, jos myyjä käyttäytyisi samalla tavalla kuten siun kohdallasi. Semmonen käytös antaa vähän huonon kuvan myyjästä että itse liikkeestä, jos asiasta kertoo tutuille, että näin on itselle käynyt kyseisessä liikkeessä. :)
VastaaPoista